Baztango AEK eta Bortziriak, Malerreka eta Leitzaldeko IKA euskaltegiek matrikulatzeko epeak zabaldu dituzte. Irailaren 26ra arte apuntatzen ahal da Baztanen eta gainerakoetan hilaren 28ra arte.
Euskaraz irakurtzen eta idazten ikasi, euskara maila hobetu, zorroztu... Azken batean, gurea den hizkuntza errazago eta erosoago erabili. Horretarako aukera paregabea eskaintzen dute euskaltegiek. Euskaraz solastu bai, baina alfabetatu gabeek irakurtzen eta idazten ikas dezakete, eta euskaraz deus ez dakitenak hutsetik has daitezke.
Azken urteotan, euskaltegietan matrikulazioak beheiti egin du eskualdean. Hala diote datuek eta hala diote euskaltegietako arduradunek. Batzuentzat Nafarroako Gobernuaren hizkuntza-politika da erantzulea, jendea erlaxatu delako. Bertzeentzat, gurasoek haurrek eskolan ikasita nahikoa dela uste dutelako eta kanpokoek hemen jendeak gaztelaniaz badakiela ikusita ikasteko beharrik ez dutelako sentitzen... Aitzineko ikasturtean, Baztan, Bortziriak, Leitzaldea eta Malerrekako euskaltegietan 200 bat ikasle ibili ziren. Aurtengo ikasturtea ere prest dute eta urrian hasiko diren klaseetara apuntatzeko epeak zabalik daude: IKAk Lesakan, Beran, Leitzan eta Donezteben dituen euskaltegietan izena emateko azken eguna irailaren 28a izanen da. Baztango AEKn hilaren 26rako itxi nahi dute matrikulazioa nahiz eta urrian deitzen duena ere hartuko dutela adierazi.
Maila guztietako ikastaroak eskainiko dituzte aurten ere, beheko urratsetik hasita EGA bitarte. Eskaeraren arabera, iraupen desberdineko ikastaroak izan daitezke. Eta horrez gain, ikastaro bereziak ere badira aukeran.
Bortzirietan, adibidez, hainbat berrikuntzekin hasiko dute ikasturtea. Batetik, gurasoentzako ikastaro bereziak prestatu dituzte, oinarrizko mailan. Astean lau orduz, gurasoak klasean daudenean haurrak begirale batekin egonen dira. Eta hilabetean behin, haurrak, gurasoak eta begiralea elkartu eta jolasak eta kantak landuko dituzte. Haurrengatik ez da deus ordaindu beharko, Bortzirietako Euskara Mankomunitateak bere gain hartuko baitu gastua. Bertze berrikuntza euskara hobetzeko oinarrizko ikastaroa da, urritik abendura, astean lau orduz. Irakurriz gozatzeko, udal kontuetan arazorik ez izateko, datak, zenbakiak eta abar ongi idazten ikasteko eta erraten dena nola idatzi ikasteko laguntza emanen da. Hika lantzeko oinarrizko ikastaro praktikoa ere proposatu da, astean lau orduz, urritik abendura.
Bertzalde, Bortzirietako Euskara Mankomunitatearen eta Bortzirietako IKA euskaltegiaren elkarlanaren ondorio, mankomunitateak urtero diruz laguntzen du euskaltegia, eta hala, Bortzirietako herritarrek matrikula merkexeagoa dute. Horrez gain, ikasleek, langabetuek eta diru sarrera urriak dituztenek mankomunitateari diru laguntza eskatzen ahal diote urriaren 31 baino lehen.
Euskara ikasleen ahalegina txalotzeko, urrian euskaltegian hasiko direnen artean bi matrikula edo telefono eramangarri (euskara ikasteko aplikazioekin) ere zozketatuko ditu Bortzirietako Mankomunitateak. Euskalduntzen hutsetik hasten direnen artean telefono eramangarria edo matrikula zozketatuko da, eta, gainerako ikasle guztien artean, bertze telefono eramangarri edo matrikula bat, bi kasuetan bietako bat aukeratzeko. Zozketa urriaren 11n eginen da. Gisa berean, mankomunitateak ikasleei doan eskainiko die euskara ikasteko smarthphonerako kxo! aplikazioa.
MATRIKULAZIOA
Lesakan 948 637796ra deitu behar da, Beran 948 625019ra, Donezteben 948 451555era, Leitzan 948 610776ra eta Baztanen 948 452471era.
EUSKALTEGIAN EUSKARAZ IRAKURTZEN ETA IDAZTEN IKASI DUTENEN BIZIPENAK
Manuel AGIRRE | BERA
«Edozeini erranen nioke euskaraz alfabetatzeko, saiatzeko, posible delako, eta aberasgarria delako»
Euskaraz solasteko arazorik ez du sekula izan, baina irakurtzeko eta idazteko bai, eta horregatik erabaki zuen bere garaian Manuelek euskaraz alfabetatzeko euskaltegira jotzea. Aitortu digunez, «falta bat sumatzen nuen, eta adibidez, TTIPI-TTAPA gure eskualdean sortu zenean, zail egiten zitzaidan irakurtzea. Gu baserrian euskaraz bizi ginen, eta gero, irakurtzeko eta batez ere idazteko, aski zen ohartxo bat, hura erdaraz egiten genuen. Nik ikasketa guztiak erdaraz egin nituen eta behar bat sumatzen nuen». Euskaraz alfabetatzeko prozesua «ikaragarri ona» izan zela kontatu digu Agirrek, «ez bakarrik ikasteagatik, baizik eta irakaslearekin eta ikaskideekin sortu zen giroagatik. Ikasleak arlo ezberdinetakoak ginen, eta hori aberasgarria zen, eta elkar aunitz laguntzen genuen». Eta euskaltegian gustura ibiltzeaz gain, euskaraz irakurtzen eta idazten ikasteak «lehen nuen behar hori gainditzeko» balio izan dio Agirreri. «Irakurtzeko beldurra kendu nuen. Idazteko berdin», dio. Gaineratu digunez, «lantegian txanda aldaketan edozein lankideri notatxoa uztean, lehenago erdaraz egiten genuena, orain euskaraz egiten dugu. Berdin familiako kideen artean, gaur egungo e-postak bidaltzeko, eta abar». Bere esperientzia baikorra izan dela ikusita, alfabetatu gabekoei eta «edozeini» euskaraz idazten eta irakurtzen ikastera animatzeko erran nahi izan die, saiatzeko, bere hitzetan, «posible delako, eta aberasgarria delako. Gero, erraterako, berdin-berdin solasten ahal zara Iparraldeko batzuekin edo Gipuzkoako batzuekin, inolako kezkarik gabe, beldur hori kentzen duzulako. Eta badakizu ongi idazten eta zure euskalkia ere mantentzen. Hori ere garrantzitsua da: Bortzirietako Euskaltegian bertako euskara zaintzen dute».
Rosa EUGI | IGANTZI-BERA
«Alfabetatzea ez da euskaraz irakurtzen eta idazten ikastea bakarrik, gure kultura ere jasotzen dugu»
Rosa institutuan hasi zen euskararen garrantziaz ohartzen, berak dioen bezala, «euskara altxor bat genuela konturatzen, arbasoengandik jasoa. Mendez mende eraso aunitz pairatu zuela, eta oraindik irauten zuela, frankismoan aunitz sufritu arren, eta azken finean, gure baitan zegoela bere biziraupena». Horrekin kontzientzia hartu zuen, «euskaraz gehixeago egin nahi nuela jabetu nintzen, eta irakurtzen eta idazten ikasi behar nuela». Euskaltegian hasi zenean, «hasieran hagitz zaila» egin zitzaiola erran digu: «euskara batua zen, eta ni ez nengoen horretara ohitua. Nik hemengo euskara ezagutzen nuen. Poliki-poliki eta ahalegin handiz, irakasle ikasketak egin nituen euskaraz, eta EGA ere orduan atera nuen». Euskaraz irakasten duenez, alfabetatua izatea bere lanerako «ezinbertzekoa» dela dio, baina horrez gain, euskaraz irakurtzen eta idazten ikasteak euskaraz gehiago egiteko kontzientzia hartzeko balio izan omen dio: «familiarekin, lagunekin, ezagunekin, ezezagunekin... Bikotearekin dena euskaraz egiten dut, eta jakina da gure adineko bikote euskaldun aunitzek erdaraz egiten dutela, nahiz eta seme-alabei euskaraz egin». Alaben ikasketak jarraitzen, euskal prentsaz eta literaturaz gozatzen, administrazioarekin harremana euskara izaten, eta hainbat gauzatan lagundu diola ere azaldu digu. Hala, «mundu guztia» alfabetatzera animatu du: «alfabetatzea ez delako euskaraz irakurtzen eta idazten ikastea bakarrik, gure kultura ere jasotzen dugu, gure jatorriaz ohartzen gara, eta gure burua hobeki ezagutzen laguntzen digu». Alfabetatzearen inguruan, gogoeta sakona egin beharko genuke, bere hitzetan: «har dezagun pertsona erdaldun bat, erdaraz hitz egiten duena, baina ez dakiena irakurtzen eta idazten. Nola ikusten dugu pertsona hori? Eta euskaldunen kasuan? Ez badaki euskaraz irakurtzen eta idazten, ez al da erdaldun horren parekoa?».
Oskar TXOPERENA | IGANTZI
«Alfabetatu gabeak euskaldun osoak izatera animatu nahi ditut. Esfortzuak konpentsazioa ekartzen du»
«Emazteak eta biok elkarrekin erdaraz egiten genuen, Igantziko bertze hainbat gaztek bezala. Elkarrekin solasean ari ginen batean, zergatik egiten ote genuen erdaraz planteatu genuen. Poliki-poliki elkarrekin euskaraz egiteko konpromisoa hartu genuen. Hortik etorri zen euskaltegi batera joateko erabakia». Horrelaxe, «bat-batean», erabaki zuten Oskarrek eta bere emazteak euskaraz alfabetatzea. Irungo AEK euskaltegian hasi ziren: «urte batez astero-astero pare bat orduz joan ginen, eta horixe izan zen alfabetatzeko prozesua». Kontatu digunez, «ez dut ukatuko hasieran neketsua izan zela, eskatzen zituen orduengatik, joan-etorriak... Baina izugarri gustura ibili ginen, eta nik behinik behin hagitz oroitzapen onak ditut». Eta orain, euskaraz irakurtzen eta idazten ikasita, bi satisfazio mota lortu dituela azaldu digu Oskarrek: «bata pertsonala, zure ama hizkuntza menperatzea eta modu normal batean zure hizkuntzan mugitzea. Eta bertzea, ate aunitz ireki dizkidala irakurtzen eta idazten ikasteak. Kultura aldetik, TTIPI-TTAPAn aritzeko modua ekarri dit, eta bertze lan batzuk egiteko aukera ere bai, erraterako, toponimiari buruzko lanak. Gero, seme-alaben ikasketetan eurei laguntzeko eta euren zereginak segitzeko. Alde guztietatik ez diot gauza onik bertzerik ikusten». Euskaraz idazten eta ikasten jakitea beretzat aberasgarria izan dela kontuan hartuz, mezua bidali die alfabetatuak ez direnei: «gure adinekoak, baita gazteagoak ere, alfabetatuak ez direnak esfortzu ttiki bat egitera animatuko nituzke, eta, nik uste, esfortzu horrek konpentsazioa ekartzen duela azkenean, bizimodu honetan eta gure hizkuntza hobeki mugitzeko aukera emanen dielakoz. Animatu nahi ditut, nolabait, euskaldun osoak izatera».