Bere garaian meatzerako, merkataritzarako eta komunikaziorako izan zen Plazaolako trenbidea, aisialdirako bihurtu da orain. Eta trena kendu zutenetik 52 urtera, Donostia eta Iruñea lotzen zituen trenbidea oinezko eta txirrindularientzako egokitzen ari dira gaur egun.
Historia luzea du Plazaolako trenak. Mende hasierako garai oparoan sortu zen eta hastapenean, meatzerako trena izan zen; Plazoalako meatzeetatik Andoainera burdina garraiatzeko erabili zen. 1914an bidaiari-trena izatera pasatu zen, eta Donostia eta Iruñea lotzen hasi zen. 40 urtez iraun zuen horrela, eta merkataritzarako eta komunikaziorako bidea izan zen. 50. hamarkadatik aurrera, ordea, gainbeheran joan zen. 1953ko uholdeak alde batetik, eta autobusen konpetentziak bestetik, 1958an trenbidearen itxiera ekarri zuten. Aurtengo irailean, hain zuzen, 52 urte bete dira Plazaolako trena kendu zutenetik.
Urteetan utzia eta baztertua egon ondotik, azken aldian aisialdia du Plazaolak eskaintzeko. Eta aisialdia apustu ona dela konturatuta, bere garaian Iruñea eta Donostia lotu zituen trenbidean berreskuratze lan haundia egiten ari da azken urteotan. Plazaola Partzuergo Turistikoa da bultzatzaile nagusia. Eta horretarako Espainiako Gobernuko Ingurumen Ministerioaren eta Nafarroako Gobernuaren dirulaguntza hartu izan du.
1998an egin ziren lehendabiziko obrak, Lekunberriko geltokia berreskuratuz. 2000an zabaldu zen Lekunberri eta Uitzi artean egokitutako bost kilometroko lehen zatia eta Mugiro aldera beste bi kilometro gehiago berritu ziren gero. 2001ean, bigarren zati batean, Leitzaldeko 12 kilometroak egiteko lanak kontratatu ziren, Gipuzkoako muga eta Uitziko tuneleko sarrera bitarteko zatia, hain zuzen. Guztira, oraingoz 19 kilometro berreskuratu dira Nafarroan, baina Uitziko tunela gelditzen da egiteko, Gipuzkoa aldean egokitutako 22 kilometroekin, 44 kilometroko zatia prest izateko.
Uitziko tunela
Uitziko tunela da berreskuratze lan horien hirugarren helburua. Maitena Ezkutari Plazaola Partzuergo Turistikoko kudeatzaileak adierazi digunez, «proiektu garrantzitsua da. Natur bideetan kilometro asko izatea oso garrantzitsua da eta Uitziko tunela irekita, 44 kilometroko zatia geldituko da». Europa aldetik jende gehiago etorriko litzatekeelakoan dago: «Gehienbat Europan dago zikloturistaren perfila, eta turismoa sustatzeko aukera haundia izanen litzateke». Tuneleko obrak udan bukatzekoak ziren, baina luzatu egin dira.
Lehendabiziko urtean zorua berritu zen; hurrengoan tunela argiztatu eta azkenekoak bobedako konponketak izan dira. «Segurtasun aldetik azterketa geotekniko batzuk egin genituen eta hor eskatzen zena egin ondotik, enpresak bobeda osoa mailazoarekin jartzeko aholkatu zigun», azaldu digu Ezkutarik. Horixe da hain zuzen tunelaren irekiera atzeratu izanaren arrazoia. Irailaren 2an Partzuergoak eta Lekunberri, Leitza eta Larraungo Udalek hartu zuten erabakia: «lan gehiago da, baina lasaitasun gehiagorekin geldituko gara», dio kudeatzaileak. Dena den, azarorako zabalduko dela uste du, irekiera ofiziala beranduagorako utzi arren: «Guretzat azaroa hilabete txarra izaten da, eguraldi aldetik gogor jotzen duelako eskualde hau, eta udaberri aldera egitea pentsatzen dugu».
Bobedako lanak luzatzeak ez omen du aldaketa esanguratsik ekarriko 1.391.908 euroko aurrekontuan –%60 subentzionatua–. Kudeatzaileak eman dizkigu azalpenak: «Zoruan porlana jartzeko asmoa genuen, baina ongi pentsatuta, bobedaren lan horiei eman diegu lehentasuna, nahiz eta aurrera begira zoruan mantenimendu lan gehiago egin beharko diren». Uitziko tunelak dituen 2.680 metroak zabalduta, Nafarroan 22 kilometro geldituko dira berreskuratuak.
Uitziko lanez aparte, badira berriki egin diren beste batzuk ere. Hala nola, Telleriko tunelaren parean bidea zabaldu da. Orain arte oinezko eta txirrindulariek Leitza eta Goizueta lotzen dituen Basakabi errepidera jaitsi behar izaten zuten eta errepide ertzetik ibili. Orain, ordea, tunela itxita gelditu bada ere, natur bidetik atera gabe ibil daiteke oinez zein bizikletan.
Leitzan azken urtebetean egin den beste inbertsioa geltokia berreskuratzea izan da. Nafarroako Gobernuak joan den urtean txukundu zuen. Honen inguruan ere badu proiektu bat Plazaola Partzuergoak: «Gobernuak utziko zuela iragarri zuen, eta gure asmoa aterpe moduko bat egitea da. Baina krisia dela eta, gauza asko gelditu dira eta egitasmo hori ere hor dago». Ezkutariren irudiko, aterpe horrek turismoari eta natur bideari «bultzada ederra» emanen lioke.
Etorkizunera begira dauden beste proiektuetako bat Imotzeko zatia berritzea da, Lekunberritik Irurtzunera doana. «Aspalditik gabiltza zati horren atzetik, eta azkenik Ingurumen Ministeriotik obra hori egiteko finantzazioa lortu da». Bidea berreskuratzeaz gain, ibaiaren gainean pasabideak jartzeko asmoa ere badute. Lanak aurten hastea espero dute Partzuergoan eta urte batez bukatuko direlakoan daude. Horrekin batera, Irurtzundik Iruñerako zatia Udalaz gaindiko Eragin Sektorialeko Planaren barne babestua dago, eta natur bide bilakatzea du helburu. Kudeatzailearen hitzetan, «plan horrekin zati hori berreskuratzeko egitasmoa prestatzen ere has gaitezke».
Imotzeko zatiarekin Nafarroan 30 bat kilometro egonen lirateke oinezko eta txirrindularientzako prest eta Gipuzkoakoarekin batera, guztira 50en bat. Iruñea eta Donostia arteko 85 kilometroak noizko berreskuratuko diren esatera ez da ausartu Ezkutari, baina duela urte batzuk «utopia» zena egi bihurtzen ari da poliki-poliki. Martxa honetan, «dena ongi baldin badoa, lau urtetan Nafarroako zatia egina egon daiteke», adierazi digu. Antza, Gipuzkoan, bestelako arazo batzuk dituzte, tartean espropiazioak.
BIZIKLETA GARRAIOBIDE
Plazaola Partzuergo Turistikoak badu bertzelako egitasmo bat ere eskuartean: herriz-herri bizikletaren zerbitzu publikoa jartzea. Hasierako helburua biztanleek herri bakoitzean bizikleta erabiltzea da eta Irurtzun, Leitza eta Lekunberrin eginen dute hasierako proba. Aurrera begira, berriz, herri batetik bestera mugitzeko herritarrek natur bidea erabiltzea da erronka. Horren harira, Crana Nafarroako Ingurumen Arloko Baliabideen Zentroarekin elkarlanean, Pedalkadak iraunkortasunerantz erakusketa zabaldu dute berriki Lekunberriko Turismo Bulegoan. Natur-bidearen inguruan lehendik duten erakusketa, bestalde, herriz herri ibiliko da.
PATXI BARRIOLA ETA JUAN MARTIN ALEMAN LEITZARRAK
Bidaiarientzat garraiobidea, baserritarrentzat buruhaustea
Plazaolako trenarekin eta trenbidearekin lotutako istorio asko dituzte kontatzeko Leitzako Pastain baserriko Patxi Barriola (80 urte) eta Olaso baserriko Juan Martin Alemanek (73 urte). Biak trenbidearen ondoan jaio eta bizi dira, Leitzako geltokitik metro gutxira Barriola eta Gipuzkoarekin muga eginez, Plazaolako geltokitik hurbil Aleman, koinatuak biak.
Trenbidea ttikitatik «soberan» ezagutzen dutela adierazi digute bi leitzarrek, trenbidea euren lurretatik pasatzeaz gain, Alemanek azaldu digunez, «beti jaleoan ibiltzen ginen, aziendak harrapatzen zituelako». Barriolak ere badaki zer den hori: «trenbidea irekia egoten zen eta egun batean zortzi ardi harrapatu zizkigun trenak». Noizbait Pastain azpian dagoen tunelean trenak asto bat ere moztu omen zuen erditik. «Behiak, behorrak, ardiak... denetarik harrapatzen zituen», dio Alemanek. Baina minik haundiena trenbidearen bi bazterretara hartutako lur eremuak kendu izanak ematen diete bi koinatuei. Lur eremuak erre ere egin zitzaizkien trenaren joan-etorrietan. Barriolak kontatu digunez, «labea gehiegi berotzen zenean, ikazkinak kanpora botatzen zuen brasa eta horrela erre zen Leitzako Tutenekoborda baserria». Aleman familiari, berriz, belardi zati haundia erre zitzaion horrela.
Trenbide ondoko baserritarrentzat buruhaustea izateaz aparte, Leitza eta inguruetako herrietako jendearentzat garraiobide garrantzitsua izan zen. «Garai hartan, Iruña eta Doneztebe artean autobusa izaten zen, baina kotxerik ikusi ere ez, eta trena jende askok erabili zuen», esan digu Barriolak. Trena ligatzeko ere aproposa omen zen: «orduan ez zegoen diskotekarik– dio irriz Pastaingoak– eta trena ordurako jendea geltokian biltzen zen». Eta Alemanek «trena pasatzen ikusteko pareja mordoska ibiltzen zela», kontatu digu.
Bi koinatuak ere ibili ziren bere garaian trenean. Barriola, esaterako, soldaduskara trenean joan zen. Eta mutiko kozkorrak zirela, sarritan ordaindu gabe ere ibili omen zuten trena: «mesilla deitzen genion karroan edo trenaren atzeko balkoian ordaindu gabe ibiltzen ginen», dio Olakokoak. «Trena abiatzean balkoira igo eta gelditzearekin batera salto eta etxera», adierazi digu Barriolak.
Kontrabandorako aproposa
Plazaolako trenak aukera ona eman zien kontrabandiestei ere, Nafarroatik Gipuzkoara produktuak mugitzeko: azukrea, irina, olioa, arraultzak, babarrunak... Eta kontrabandoaren inguruko anekdotak ere asko dituzte bi leitzarrek. Guardia zibilen kontrolak ere izaten omen ziren, baina harrapatutakoan eurentzat gelditzen omen zituzten produktuak. Hona hemen Alemanek gogoan duena: «errotak itxita egon beharra izaten zuen, eta gau batean, guardia zibil pareja errota zaintzera bidalia bazuten ere, gau guztian errota martxan egon zen, eta epel-epel errotan egon ziren. Errotazainak bizpahiru kilo irin eman zizkien gero eta martxa egin zuten». Barriolak ere badu poliziaren nondik norakoen berri: «Meza Nagusitik etxera nindoala, caballistak gelditzeko esan eta gure etxean zegoen parejari bisita edukiko zuela esateko eskatu zidan. Etxera joan, parejari caballistak esandakoa kontatu eta martxa egin zuten».
Onak batzuk, txarrak besteak, baina oroitzapen andana dituzte Barriolak eta Alemanek, entzutea merezi duten kontatzeko asko.